Jakie supermoce daje znajomość języków obcych? Dlaczego warto uczyć się angielskiego czy niemieckiego? Dlaczego znajomość języka jest ważna?
Źródło: Obraz z biblioteki bezpłatnych zasobów graficznych w programie Canva.
Badania wykazują, że dziećmi sukcesu, w rozumieniu osiągnięć szkolnych, ale i życiowych, są zwykle uczniowie bilingwalni lub wielojęzyczni, których łączy kilka cech wspólnych, tj. zwykle na zajęciach te osoby wykazują się:
- błyskotliwością,
- kreatywnością,
- wyższą inteligencją,
- sprawniejszą pamięcią,
- właściwym rozumieniem przekazywanych komunikatów,
- uważnością, i
- odwagą,
a czy naukowcy potwierdzają spostrzeżenia nauczycieli?
Sprawdź nasze kreatywne zajęcia językowe
Źródło: Obraz z biblioteki bezpłatnych zasobów graficznych w programie Canva.
Wyjedź z nami na obóz językowy i zobacz jak kreatywnie ćwiczymy uważność i usprawniamy pamięć.
Podsumowując 8. konferencję na temat dwujęzyczności, w Oslo, w 2011 roku, Bertelle (2011) wskazuje na wiele korzyści płynących z bilingwizmu, a wśród nich podkreśla jego wpływ na kształtowanie umiejętności myślenia kreatywnego (s. 241). Obiecująco zapowiadają się również wyniki z badań badaczy powołanych przez Dyrekcję Edukacji i Kultury z Komisji Europejskiej. Badanie przeprowadzono w 27. państwach UE, a także w Turcji i Norwegii. Podczas badań, odkryto, że modyfikacje w aktywności elektrycznej mózgu zachodzą nie tylko u osób posługujących się wieloma językami lub będących dwujęzycznymi, lecz także u tych, którzy dopiero rozpoczynają naukę nowego języka (Bertelle, s. 242) – Study on the Contribution of Multilingualism to Creativity (2009). Wynika z tego, że już sam fakt podejmowania wyzwania, jakim jest przyswojenie sobie nowego systemu leksykalno-gramatycznego, skutkuje pozytywnymi zmianami w funkcjonowaniu naszego mózgu. Wyniki badań dają nadzieję, że nigdy nie jest za późno, by podjąć trud nauki języka obcego, dlatego, że nasz mózg wykazuje niezwykłą plastyczność, pozwalającą mu na ciągłe uczenie się i przystosowywanie. Warto zatem śmiało rzucić się w wir lingwistycznych przygód, czerpiąc radość z każdego opanowanego słówka czy zwrotu. Efekty nie tylko wzbogacą nasze życie, ale i zaowocują pozytywnymi zmianami w funkcjonowaniu naszego mózgu.
Zobacz tematy naszych zajęć online. Jak nie ma jeszcze kursu, uwzględniającego Twoje potrzeby, to stworzymy go dla Ciebie. Dowiedz się więcej, pisząc wiadomość.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Warto pamiętać, że żyjąc w społeczeństwie zdominowanym przez zdobycze technologiczne jakimi są m.in. sztuczna inteligencja, telefony komórkowe, czy komputery, osoba, która ma wiedzę w połączeniu z inteligencją, kreatywnością, giętkością mentalną tj. zdolnością patrzenia na świat z różnych perspektyw, umiejętnością odczytywania ukrytych intencji rozmówcy „spomiędzy wierszy”, umiejętnością uczenia się, by tworzyć nowe rozwiązania, w połączeniu z ukształtowanymi, dzięki bilingwizmowi, umiejętnościami interpersonalnymi, ma duże szanse uzyskać ekonomiczno – społeczny sukces w „Knowledge Society” (Bertelle, s. 243).
Zobacz jak uczymy patrzeć z różnych perspektyw.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Warto pamiętać jeszcze o jednej rzeczy, a mianowicie, że wymienione powyżej korzyści, czy tzw. supermoce, płynące z nauki języków obcych, pomogą w przyszłości utrzymać naszą pozycję konkurencyjną na rynku pracy, która jest już teraz zagrożona w związku z błyskawicznym tempem rozwoju sztucznej inteligencji.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Dodatkowo, warto zatrzymać się na chwilę przy terminie „Knowledge Society”, czyli Społeczeństwie Wiedzy. Określenie to zyskuje wśród naukowców coraz bardziej na znaczeniu w kontekście współczesnych badań nad społeczeństwem, technologią i gospodarką, podkreślając rolę wiedzy jako fundamentu dla powstawania rozwiązań innowacyjnych i rozwoju społecznego. Termin ten wprowadził do języka Peter Drucker (1909 – 2005), amerykański ekspert ds. zarządzania, wykładowca akademicki, pochodzenia austriackiego, uważany za „ojca” współczesnych metod zarządzania, gdyż to on właśnie, w 1969 roku, umieścił wiedzę w centrum społeczeństwa, traktując ją, jako podstawę działań ekonomicznych i społecznych. A za nim badacz Daniel Bell (1919 -2011), amerykański socjolog, wprowadził do języka termin “knowledge worker”, zwracając uwagę na znaczenie wiedzy, jako najważniejszego zasobu ekonomicznego.
A czym charakteryzuje się Społeczeństwo Wiedzy?
Społeczeństwo Wiedzy charakteryzuje się:
- dominacją w produkcji, transmisji i zastosowaniu wiedzy,
- wysokim poziomem wykształcenia wśród populacji,
- powszechnym dostęp do technologii informacyjnych i komunikacyjnych, oraz
- inwestycjami w edukację, badania i rozwój.
Zobacz jak dbamy, by uczniowie mieli dostęp do wiedzy.
Tymczasem, warto, zauważyć, że o ile Polska może być jedynie państwem aspirującym do wejścia w szeregi Państw Wiedzy, ze względu na wysoki 9poziom niedofinansowania sektora edukacji i ro/\woju, w wyniku czego brak jest promocji wiedzy, to jednak koszty nauki, w tym języków obcych, są najtańsze w Europie, a zatem warto inwestować w swój rozwój, by stać się pracownikiem wysokoopłacanym, o wysoko konkurencyjnej pozycji na rynku pracy.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Wracając do kolejnej supermocy, wynikającej z dwujęzyczności, rozważmy zjawisko błyskotliwości. Istotne jest, że dzieci dwujęzyczne często wykazują się wyższą błyskotliwością w stosunku do uczniów monoligwalnych, co może być wynikiem ich zdolności do przełączania się między językami.
Natomiast wiedza, buduje pewność siebie co oznacza, że uczniowie dwujęzyczni bywają bardziej odważni niż ich monojezykowi rówieśnicy, a z praktyki wynika, że osoby wielojęzyczne, dużo częściej zgłaszają się do odpowiedzi niż ich monolingwalni rówieśnicy. Badania pokazują, że błyskotliwość (tj. szybkie kojarzenie) podczas nauki języka stymuluje różne obszary mózgu, co zwykle prowadzi do szybszego przetwarzania informacji. Zgodnie z treścią raportu Bertelle (2011), dzieci dwujęzyczne są w stanie efektywniej rozwiązywać problemy, a jeśli zdefiniujemy błyskotliwość jako proces szybkiego kojarzenia faktów, czyli szybkiego myślenia, co wiąże się z wytrenowaną bystrością umysłu, w konsekwencji pracy w dwóch systemach językowych, to dzieci ze znajomością drugiego języka sprawniej i szybciej dochodzą do właściwych rozwiązań niż ich monojęzykowi koledzy i koleżanki.
Zobacz jak uczymy szybkiego myślenia i kojarzenia faktów na podstawie materiałów obcojęzycznych:
Kolejną, bardzo pożądaną cechą, czyli supermocą, u naszych pociech jest kreatywność. Jednak,cóż to takiego jest ta kreatywność? Badaczki Włoch i Śledziewska (2019) są zdania, że: „Pojęcie kreatywności można rozumieć jako zdolność tworzenia nowego przedmiotu lub innowacyjnych koncepcji i podejmowania nowatorskich działań.” (s. 17).
Innymi słowy, kreatywność to:
- umiejętność niestandardowego myślenia,
- generowania nowych pomysłów, i
- tworzenia oryginalnych rozwiązań, które
- mają wartość,
- są użyteczne, i
- powstają na fundamentach wiedzy.
Na szczęście, mimo, że jest to proces złożony, żmudny i długoterminowy, to można go ćwiczyć, rozwijać i udoskonalać. Jednak właśnie dlatego, że jest to proces długotrwały, warto zacząć pracę nad kształtowaniem tych umiejętności jak najwcześniej.
Tymczasem, dlaczego kreatywność jest tak pożądaną umiejętnością?
Otóż, kreatywność wraz z umiejętnością rozwiązywania złożonych problemów jest częścią procesu poznawczego (Włoch, Śledziewska, 2019, s. 11), myślowego, który stanowi jedną z trzech najważniejszych kompetencji przyszłości, tj. najbardziej pożądanych i najwyżej opłacanych przez przyszłych pracodawców, zgodnie z raportem „The Future of Jobs”, z 2020 roku, przedstawionym na stronach World Economic Forum, z zaleceniem, by je mieć, gdy będziemy ubiegać się o pracę w 2025 roku. Tymczasem, by mieć kompetencje przyszłości, najpierw trzeba je wykształcić.
Krótko rzecz ujmując, praca nad tworzeniem umiejętności kreatywnych poprzez naukę języków obcych, może okazać się najpewniejszą inwestycją w przyszłość, z 100% stopą zwrotu na kapitale, i to już w pierwszym roku pracy.
Zobacz jakie tematy poruszamy na zajęciach typu Business English, by kształtować kompetencje przyszłości.
Wykres nr. 1
Kompetencje przyszłości człowieka, który korzysta z trzech grup umiejętności takich jak umiejętności poznawcze, społeczne i techniczne.
Źródło: Włoch, J., & Śledziewska, K. (2019). Kompetencje Przyszłości. Jak je Kształtować w Elastycznym Ekosystemie Edukacyjnym?, s. 11.
Wykres nr 2.
Jak wynika z wykresu przedstawionego przez ekonomistów z omawianych w tym artykule umiejętności, które nabywane są w toku nauki języków obcych, najwyżej ceniona jest , pozycja druga, „umiejętność aktywnego uczenia się i wypracowane strategie uczenia się”, na trzeciej pozycji jest „rozwiązywanie złożonych problemów”, na piątej pozycji jest „kreatywność i podejmowanie inicjatywy (odwaga)”, na szóstej mamy kategorię pracy z ludźmi, która oznacza nabywanie umiejętności przywódczych i wpływu społecznego, który można rozumieć jako zdolność do wywierania wpływu na innych oraz skutecznego komunikowania się i współpracy w zespole, które również wypracowujemy podczas nauki języków obcych, przygotowując właściwe argumenty za lub przeciw podczas prowadzonych dyskusji w języku obcym, dalej na dziewiątej pozycji jest m.in. „elastyczność”, czyli umiejętność dostosowywania się, a na dziesiątej pozycji mamy ‘umiejętność logicznego myślenia, wnioskowania, rozwiązywania problemów i inwentykę, czyli pomysłowość”.
Jak sobie pomóc, gdy tych umiejętności nie mamy, a nie każdy się z nimi rodzi? Otóż, jednym ze sposobów na bezbolesną pracę nad kształtowaniem kompetencji przyszłości jest nauka języków obcych, gdyż, jak potwierdzają badania, już dwujęzyczność wspiera kształtowanie umiejętności kreatywnych, ponieważ dzieci, które posługują się więcej niż jednym językiem, mają tendencję do myślenia w bardziej elastyczny sposób. Badania Kellermana i Seligmana (2023) wskazują, że umiejętność korzystania z różnych języków rozwija zdolności twórcze, co pozwala dzieciom na innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, a to są właśnie supermoce, czyli kompetencje przyszłości.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Jeśli chodzi o inteligencję, to przyjmując, iż „Inteligencja to zdolność do rozwiązywania problemów.”, jak twierdzi Jean Piaget, francuski psycholog, twórca jednej z wielu definicji inteligencji, lub przyjmując założenie George’a Fergusona, kanadyjskiego psychologa, według którego „Inteligencja to zdolność do uczenia się.”, lub postulat Charlesa Spearmana, zgodnie z którym „inteligencja to dostrzeganie zależności (edukacja relacji), relacji i wyciągania wniosków (edukacja korelacji).”, zauważymy, co potwierdzają wyniki badań, przedstawione przez Moralesa Castillo (2013), że pamięć robocza, która jest nieodzowna w procesie uczenia się, składowania informacji, by dostrzec zależności, a w konsekwncji, efektywnie rozwiązywać problemy, jest znacznie lepiej rozwinięta u dzieci dwujęzycznych niż jednojęzycznych, co może być wynikiem nabywania umiejętności kumulowania, procesowania i przetwarzania informacji w różnych językach.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Jeśli chodzi o potwierdzenie faktu, że znajomość języków obcych przyczynia się do polepszenia pamięci, czyli kolejnej supermocy naszych podopiecznych, co potwierdzają badania (2023) Fernandeza – Duque’a, który wraz z grupą współpracowników udowodnił, że biegła znajomość języka obcego przyczynia się do dużo lepszej pracy pamięci, pomimo trudności z kodowaniem informacji w związku z konkurującymi ze sobą znaczeniami słów, w przypadku dzieci ze znajomością dwóch języków obcych, w porównaniu z pracą pamięci dzieci jednojęzykowych.
Zobacz jak wspieramy lepszą pracę pamięci.
Co więcej, badacze wykazują, że istnieje silny związek i wzajemne oddziaływanie między zdolnościami językowymi (takimi jak umiejętność mówienia, pisania i rozumienia języków), a innymi systemami poznawczymi, które nie są bezpośrednio związane z językiem (takimi jak myślenie, percepcja, czy emocje). Oznacza to, że umiejętności językowe mogą wpływać na inne aspekty naszego życia i działania.
Dodatkowo, dwujęzyczność odnosi się do umiejętności posługiwania się dwoma językami, co według autorów badania ma istotny wpływ na bardziej złożone procesy myślowe, które są klasyfikowane jako “poznawcze wyższego rzędu“, jakimi są umiejętności, które wymagają zaawansowanego myślenia i analizy.
Autorzy badania są zgodni, że dwujęzyczność może wpływać na rozumienie zdarzeń, a w konsekwencji podejmowanie decyzji, co może wynikać z różnych perspektyw, które oferują różne języki, o czym wspomina również w swej pracy (2023), badaczka Marian.
Kontynuując wnioski z badań Fernandeza – Duque’a, osoby dwujęzyczne mogą być bardziej kreatywne, ponieważ mają dostęp do różnych sposobów myślenia i wyrażania siebie, co może prowadzić do innowacyjnych pomysłów.
Znajomość języków może również wpływać na sposób, w jaki ludzie zapamiętują i przetwarzają informacje, co może być konsekwencją rozwinięcia lepszych strategii pamięciowych, albo dlatego, jak sugeruje (2024) Marian, że osoby wielojęzyczne mają dostęp do wcześniejszych doświadczeń i emocji, które kształtują inny sposób postrzegania rzeczywistości.
Źródło: Obraz z biblioteki bezpłatnych zasobów graficznych w programie Canva.
Dzieci bilingwalne często wykazują wyższą uważność, co wynika z potrzeby skupienia się na różnych aspektach językowych i kontekstach. Zgodnie z badaniami Marian (2023), ta umiejętność przekłada się na lepsze zdolności do koncentracji i przetwarzania informacji, co jest kluczowe w nauce i codziennym życiu.
Dr Marian podkreśliła, że umysł człowieka jest zaprogramowany do opanowywania wielu form komunikacji, co oznacza, że nawet jeśli ktoś posługuje się tylko jednym językiem, ma potencjał do nauki i korzystania z wielu innych.
Zgodnie z wynikami badań Marian (2023), używanie wielu języków pozytywnie wpływa na kształtowanie:
- kreatywności,
- zdrowia mózgu, oraz
- kontroli poznawczej.
W konsekwencji, osoby wielojęzyczne mają tendencję do lepszego przetwarzania informacji i podejmowania .
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
W tym miejscu warto wyjaśnić termin kontroli poznawczej, który odnosi się do kształtowania między innymi uważności, a precyzyjniej służy do zarządzania uwagą, co oznacza, że osoby dwujęzyczne są w stanie lepiej skupić się na istotnych informacjach, ignorując nieistotne. Ta umiejętność jest wynikiem regularnego ćwiczenia przełączania się między językami, co wymaga ciągłej regulacji uwagi. Wydaje się, że ten rodzaj umiejętności może być wykorzystywany podczas niemal wszystkich zajęć szkolnych.
Kontrola poznawcza związana jest również z elastycznością poznawczą, która pozwala na szybsze dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności, co jest kluczowe w codziennym życiu oraz w sytuacjach wymagających szybkiego podejmowania decyzji.
A zatem nauka języków obcych uczy nie tylko
życia codziennego, ale też daje stabilne fundamenty dla:
- rozwoju umiejętności krytycznego myślenia,
- zwiększenia zdolności do rozwiązywania problemów,
- wzmacniania umiejętności interpersonalnych,
- zwiększenia otwartości na różnorodność kulturową,
- poprawy pamięci i zdolności poznawczych.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Przejdźmy zatem do supermocy, które kształtujemy, ucząc się języków obcych w dziedzinie podróżowania. Podczas podróżowania bycie osobą bilingwalną lub wielojęzyczną znacząco wpływa na jakość doświadczeń związanych z odkrywaniem nowych miejsc i kultur.
Pierwsza z korzyści odnosi się do sytuacji, w której rośnie stopień bezpieczeństwa podróżującego, w związku z nabytą umiejętnością porozumiewania się w obcym języku. Osoby wielojęzyczne mają możliwość poproszenia o pomoc lub wyjaśnienie, gdy znajdą się w trudnych sytuacjach, co może okazać się niezbędne w przypadku zagubienia lub zranienia się. Dodatkowo, znajomość lokalnych zwyczajów i norm pozwala uniknąć nieporozumień, które mogłyby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Znajomość języków obcych umożliwia korzystanie z atrakcyjnych cenowo ofert usługodawców z całego świata, daje możliwość wyboru wśród wielu bardzo tanich ofert, a w konsekwencji wiele zaoszczędzić.
Dodatkowo, znajomość języka miejscowego umożliwia negocjowanie lepszych cen oraz może chronić przed sytuacjami, w których turyści są naciągani.
Źródło: Obraz stworzony za pomocą Canva AI Image Generator na podstawie wskazówek i informacji dostarczonych przez autora.
Osoby, które potrafią porozumiewać się w lokalnym języku, mogą samodzielnie poruszać się po mieście i korzystać z lokalnej komunikacji, co pozwala im zaoszczędzić na drogich usługach przewodników.
Co więcej, czytanie informacji w obcym języku ułatwia znalezienie tańszych, lokalnych restauracji i atrakcji, a swobodne komunikowanie się i otwartość nie tylko umożliwiają nawiązywanie wspaniałych kontaktów międzynarodowych, ale również zbieranie rekomendacji co do miejsc, które warto odwiedzić bez konieczności korzystania z usług biur podróży.
Efektem ubocznym, znajomości języków obcych i wykorzystania umiejętności językowych poza granicami naszego państwa, jest rosnące zadowolenie z własnej sprawczości i samodzielności. To oznacza, że osoby, które potrafią komunikować się w obcym języku, często doświadczają większej pewności siebie w interakcjach z innymi, co przekłada się na pozytywne postrzeganie siebie i swoich umiejętności, a w konsekwencji, osoby bilingwalne zwykle wracają do domu wypoczęte i zadowolone z przebytego urlopu.
Nie możemy zapomnieć, że wielojęzyczność daje poczucie pewności siebie i odwagi do eksplorowania mniej znanych miejsc, a swoboda komunikacyjna ułatwia także radzenie sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami i nieporozumieniami językowymi, co sprawia, że podróżowanie staje się bardziej komfortowe i bezpieczne.
Swoboda i niezależność komunikacyjna osób wielojęzycznych, ułatwia nawiązywanie kontaktów romantycznych, tj. bez zaangażowania osób trzecich, zwłaszcza, że ich obecność bywa niezręczna i krępująca.
Dobra znajomość języków obcych daje swobodę wyboru placówki uniwersyteckiej za granica, a obcokrajowcom w Polsce.
Zwykle dzieci urodzone ze związków mieszanych, stają się wielojęzyczne z natury. Co więcej, Horsburgh (2018) twierdzi, że według ankietowanych osoby znające języki obce wydają się być atrakcyjniejsze od osób z sześciopakiem. W ankiecie wzięło udział 6000 respondentów z 11. krajów, z czego 75% było zdania, że wielojęzyczność jest bardziej pociągająca niż bicepsy. Badanie przeprowadzono we współpracy z portalem randkowym EliteSingles. Gdy jednak zapytano wprost co jest ważniejsze: wygląd czy mięśnie, wówczas aż 93% respondentów odpowiedziało, że wielojęzyczność jest dla nich atrakcyjniejsza niż bicepsy. Wydaje się zatem, że świat nie jest taki próżny i docenia uczących się języków obcych.
Ze znajomości języków obcych wynika jeszcze jedna bardzo ważna korzyść, tj. nasza supermoc, a mianowicie, że procesy degeneracji naszego mózgu są opóźniane. Takie wnioski z badań wysunęła nie tylko doktor Marian (2023), ale również badacze Ballarini, Kuhn, Roske (2022) i Perquin (2013) wraz ze swoimi grupami badawczymi. Badacze są zdania, że ochronny wpływ wielojęzyczności może być związany z tworzeniem wyższej rezerwy poznawczej podczas procesu nabywania biegłości językowej, oraz plastycznością mózgu, co w konsekwencji może chronić funkcje poznawcze przed zmianami związanymi z procesem starzenia, w tym demencji.
Co szczególnie ważne, grupa badawcza Perequina (2013) uwzględniła również temporalny wzorzec nabywania języków, co pozwoliło na analizę praktykowania kilku języków sekwencyjnie lub równocześnie w różnych okresach życia. Innymi słowy, „temporalny wzorzec nabywania języków” odnosi się do sposobu, w jaki ludzie uczą się i nabywają języki w różnych okresach swojego życia. Oznacza to, że proces uczenia się języków może zachodzić w różnych fazach czasowych, co pozwala na analizę, czy języki są przyswajane sekwencyjnie (jeden po drugim) czy równocześnie (w tym samym czasie).
W kontekście badań nad nabywaniem języków, “temporalny wzorzec” może obejmować różne aspekty, takie jak:
- czas rozpoczęcia nauki: Kiedy dana osoba zaczyna uczyć się nowego języka (np. w dzieciństwie, w wieku dorosłym),
- okresy intensywnej nauki: Fazy, w których nauka języka jest bardziej intensywna, na przykład podczas podróży lub w kontekście edukacyjnym,
- równoczesne lub sekwencyjne nabywanie: Jak różne języki są nauczane jednocześnie lub jeden po drugim, co może wpływać na sposób, w jaki osoba przyswaja nowe umiejętności językowe.
W rezultacie, ta unikalna metoda badawcza pozwoliła wykazać ponad wszelką wątpliwość, że wielojęzyczność może chronić przed zaburzeniami poznawczymi.
Zatem praktykowanie wielojęzyczności od wczesnych lat życia oraz szybkie przyswajanie nowych języków wydaje się być najlepszą receptą na przeżywanie życia w dobrym zdrowiu psychicznym.
A jakie ukryte supermoce mają pracownicy? Za co cenią najwyżej swoich pracowników pracodawcy? Jakie korzyści mają pracownicy ze znajomości języków obcych?
Jeśli prześledzimy krzywe wynagrodzeń osób z różnym poziomem znajomości języków obcych w latach 2016-2021, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę Sedlak & Sedlak, zauważymy rosnący trend w wynagrodzeniach osób o coraz lepszej znajomości języków obcych.
Źródło: Obraz z biblioteki bezpłatnych zasobów graficznych w programie Canva.
Trend rosnący dla wynagrodzeń ze względu na znajomość języka obcego wydaje się potwierdzać również Jurczak (2022), w artykule, traktującym o czynnikach, które mają wpływ na wysokość naszych pensji.
A jak wyglądają konkretne dane liczbowe w korelacji z określonymi grupami zawodowymi?
Jak wynika z analizy danych zamieszczonych na łamach portalu Interia.biznes.pl, najwięcej za znajomość języków obcych zyskują pracownicy zatrudnieni na stanowisku
- dyrektora, i
- członków zarządu, gdzie
różnice między osobami dwujęzycznymi a jednojęzycznymi sięgały nawet 6000 zł.
Wielojęzyczni
- kierownicy, i
- starsi specjaliści
zarabiają około 2000 zł więcej od swych jednojęzycznych kolegów, a
- specjaliści, i
- pracownicy szeregowi
zyskują do 600 zł więcej do pensji w miesiącu. Zatem inwestycja w naukę języków obcych zwraca się już po pierwszym roku pracy na tych stanowiskach.
Źródło: Obraz z biblioteki bezpłatnych zasobów graficznych w programie Canva.
Według prezentowanych badań, które wykonała, w 2012 roku, firma Sedlak & Sedlak, rynek pracy docenia dwujęzyczność wśród
sprzedawców,
- kasjerów,
- pracowników administracyjnych,
- specjalistów do spraw sprzedaży,
- księgowych, i
- przedstawicieli handlowych.
Dodatek do pensji wynosi od 100 do 700 zł, jak ma to miejsce w przypadku
- księgowych, a
- bilingwalni główni księgowi i główne księgowe, wraz z
- kierownikami i kierowniczkami projektów
zarabiają o 2500 zł więcej od swoich jednojęzycznych odpowiedników i odpowiedniczek. Różnice w zarobkach na korzyść osób, znających języki obce dotyczyły języków angielskiego, niemieckiego, francuskiego i rosyjskiego.
Jak pokazują badania, jedną z kolejnych korzyści płynących ze znajomości języków obcych są wyższe zarobki.
Portal pracuj.pl, w 2017 roku, przedstawił zestawienie, z którego wynika, że w takich dziedzinach jak:
- doradztwo / konsulting,
- IT / telekomunikacja,
- finanse / podatki,
- public relations,
- it – rozwój oprogramowanie, czy
- it- administracja dotycząca usług,
liczyła się nie tylko znajomość języka obcego, ale również poziom jego zaawansowania, co miało bezpośredni wpływ na wyższy dodatek do pensji, który był na poziomie od 1550 do 3000 zł miesięcznie, w zależności od branży.
Źródło: Obraz z biblioteki bezpłatnych zasobów graficznych w programie Canva.
Kolejną korzyścią, płynącą ze znajomości języka obcego, może być większa mobilność, czyli większa szansa na uzyskanie zatrudnienia poza miejscem zamieszkania, i tak aplikujący ze znajomością języka obcego zyskiwali zwiększone szanse na zatrudnienie w woj. łódzkim, mazowieckim, pomorskim, dolnośląskim, śląskim i małopolskim.
Co więcej, według wyników badań, coraz częściej poszukiwani są pracownicy ze znajomością już nie jednego, ale dwóch języków obcych, a najbardziej pożądaną kombinacją były połączenia języka angielskiego z niemieckim, francuskim, i francuskiego z niemieckim.
Jeśli chodzi o wysokość zarobków to wahały się one między 20 a 36%, w zależności od branży, na korzyść osób znających języki obce.
Podsumowując, znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego i niemieckiego, staje się coraz ważniejszym atutem na rynku pracy, często warunkującym otrzymanie wyższego wynagrodzenia i szybszego awansu, nie zapominając o tym, że pracownicy wielojęzyczni mają z natury większą mobilność zawodową, która oznacza gotowość pracownika do zmiany pracy, zawodu lub miejsca zamieszkania w celu podjęcia kolejnego zatrudnienia i jest to kolejna korzyść – supermoc, czyli swego rodzaju zabezpieczenie osoby uczącej się języków obcych przed skutkami ewentualnego bezrobocia.
Autor artykułu: Kinga Latarska-Ouzguid.
Data: 08.09.2024 roku.
Mając na uwadze wszystkie korzyści płynące z nauki języków obcych, zachęcamy do skorzystania z oferty lektoratów językowych w naszym Centrum Językowym online lub stacjonarnie. Nasi doświadczeni lektorzy poprowadzą Cię przez proces nauki w przyjaznej atmosferze, dostosowując zajęcia do Twojego poziomu zaawansowania.
Zapisując się na zajęcia językowe, zyskujesz:
Wydaje się, że lista korzyści jest imponująca, zatem nie zwlekaj dłużej! Odwiedź stronę http://translatorkl.pl/kontakt/ , wyślij wiadomość z informacją, którym kursem http://translatorkl.pl/kursy/ lub poziomem nauki jesteś zainteresowana/zainteresowany. Jeśli nie ma takiego kursu, to stworzymy go dla Ciebie. W odpowiedzi postaramy się przedstawić naszą ofertę, by jak najszybciej przybliżyć Was do wszystkich korzyści, jakie niesie ze sobą znajomość języka obcego!
Źródła:
1/ Bertelle, L. (2011). Dwujęzyczność w Świetle Najnowszych Badań Naukowych. Uniwersytet Warszawski. https://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/11203934/LS4_2011_art_BERTELLE.pdf
2/ Kellerman, G. R., & Seligman, M. (2023). TomorrowMind: Thrive at Work with Resilience, Creativity and Connection, Now and in an Uncertain Future. John Murray Press.
3/ Pecold, M. (2022). Wynagrodzenia osób z różną znajomością języków obcych w 2021 roku. Sedlak &Sedlak
4/ Jurczak, J. (2017). Wynagrodzenia osób z różną znajomością języków obcych w 2016 roku. Sedlak &Sedlak
https://wynagrodzenia.pl/artykul/wynagrodzenia-osob-z-rozna-znajomoscia-jezykow-obcych-w-2016-roku, data dostępu 16.08.2024 rok.
5/ Czepiel, M. (2021). Wynagrodzenia osób z różną znajomością języków obcych w 2020 roku. Sedlak &Sedlak https://wynagrodzenia.pl/artykul/wynagrodzenia-osob-z-rozna-znajomoscia-jezykow-obcych-w-2020-roku
6/ Fernandez – Duque, M., & Hayakawa, S., & Marian, V. (2023). Speakers of Different Languages Remember Visual Scenes Differently. Science Advances.
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adh0064, data dostępu 16.08.2024 rok.
7/ Morales Castillo, J. (2013). Bilingual Children Have a Better ‘Working Memory’ than Monoligual Children. ScienceDaily.
https://www.sciencedaily.com/releases/2013/02/130220084444.htm, data dostępu 16.08.2024 rok.
8/ Perquin, M., & Vailant, M., & Schuller, A-M., & Pastore, J. & Dantigues, J-F., & Lair, M-L., & Diederick, N., et al. (2013). Lifelong Exposure to Multilingualism: New Evidence to Support Cognitive Reserve Hypothesis.
https://www.readcube.com/articles/10.1371/journal.pone.0062030, data dostępu 16.08.2024 rok.
9/ Jaśkiewicz, K. (2019). Dwujęzyczność – jak wpływa na rozwój dziecka?
https://gemini.pl/poradnik/dziecko/dwujezycznosc-jak-wplywa-na-rozwoj-dziecka/, data dostępu 16.08.2024 rok.
10/ Jurczak, K., & Mielniczek, B. (2022). Co Decyduje o Wysokości wynagrodzenia? Sedlak &Sedlak.
https://wynagrodzenia.pl/artykul/co-decyduje-o-wysokosci-wynagrodzenia, data dostępu 16.08.2024 rok.
11/ (2003).Recommendation concerning the Promotion and Use of Multilingualism and Universal Access to Cyberspace. UNESCO.
https://www.unesco.org/en/multilingualism-linguistic-diversity, data dostępu 16.08.2024 rok.
12/ Ballarini, T., & Kuhn, E., & Roske, S. et al. (2022). Linking Early-Life Bilingualism and Cognitive Advantage in Older Adulthood. PubMed.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36706574/, data dostępu 16.08.2024 rok.
13/ Marian, V. (2023). The Power of Language. How the Codes We Use to Think, Speak, and Live Transform our Minds. Penguin Random House.
https://bilingualism.northwestern.edu/the-power-of-language/ data dostępu 16.08.2024 rok.
14/ Chung-Fat-Yim, A., & Fernandez-Duque, M., & Marian, V. (2024). Multilingualism, Creativity, and Problem-Solving. Northwestern University.
https://bilingualism.northwestern.edu/wp-content/uploads/2024/05/Ch1-ChungFatYim-et-al-Creativity-and-Problem-Solving.pdf, data dostępu 16.08.2024 rok.
15/ Horsburgh, M. (2018). How Do Language Skills Weigh Up Against Looks In Modern Dating? Babbel.
https://www.babbel.com/en/magazine/dating-survey-language-skills-vs-looks, data dostępu 16.08.2024 rok.
16/ Włoch, J., & Śledziewska, K. (2019). Kompetencje Przyszłości. Jak je Kształtować w Elastycznym Ekosystemie Edukacyjnym? DELab UW.
https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2019/09/Kompetencje_przyszlosci_Raport_DELabUW.pdf, data dostępu 16.08.2024 roku
17/ (2020).The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum.
https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2020/in-full/infographics-e4e69e4de7/, data dostępu 16.08.2024 roku.
18/ (2013). Znajomość Języków Obcych a Wynagrodzenie. Biznes.Interia.pl
https://biznes.interia.pl/praca/news-znajomosc-jezykow-obcych-a-wynagrodzenie,nId,937505, data dostępu 22.08.2024 roku.
19/ (2017). Języki Obce w Pracy. Pracuj.pl.
https://media.pracuj.pl/24986-jezyki-obce-w-pracy, data dostępu 22.08.2024 roku.